ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΟΜΟΤΙΜΩΝ 2014-15

      

Για 2η χρονιά το σχολείο μας συνεργάζεται με το ΝΗΡΕΑ εφαρμόζοντας το πρόγραμμα Ομοτίμων για την πρόληψη της επιθετικής συμπεριφοράς. Φέτος συμμετέχει η ΣΤ2 (και η Στ1) για 2η χρονιά και για 1η χρονιά οι Ε1 και Ε2. Υπεύθυνες εκπαιδευτικοί είναι και φέτος η Βαρβάρα Ευθυμιάδου, η Μαίρη Πραξιγά και η Αφροδίτη Ντίνου. Η επιμόρφωση των υπεύθυνων εκπαιδευτικών έγινε τον Νοέμβριο, τα εισαγωγικά εργαστήρια για τους μαθητές, με τους εκπροσώπους του ΝΗΡΕΑ, έγιναν στο σχολείο τον Δεκέμβριο και στις 20 και 22 Ιανουαρίου έγιναν τα εργαστήρια εκπαίδευσης των εκπροσώπων, που επέλεξαν οι μαθητές, στα γραφεία του ΝΗΡΕΑ. Αυτοί στη συνέχεια θα γίνουν οι εκπαιδευτές των συμμαθητών τους, στο σχολείο.

Τα εργαστήρια εκπαίδευσης των γονέων έχουν προγραμματιστεί για τον Φεβρουάριο και δεν έχουν κλείσει ακόμη, οπότε όποιοι γονείς ενδιαφέρονται μπορούν να το δηλώσουν στις υπεύθυνες εκπαιδευτικούς.

Λίγα λόγια για την διαμεσολάβηση ομοτίμων

"Είναι πρόγραμμα και διαδικασία, όπου μαθητές της ίδιας ηλικίας διευκολύνουν την επίλυση συγκρούσεων μεταξύ δύο ατόμων ή ομάδων. Η διαδικασία αυτή έχει αποδειχθεί αποτελεσματική στην αλλαγή του τρόπου που οι μαθητές κατανοούν και επιλύουν τις συγκρούσεις στη ζωή τους. Μία μεσολάβηση δεν είναι δικαστήριο, αλλά μία εξεύρεση λύσης με τη βοήθεια ενός ουδέτερου προσώπου, το οποίο διευθύνει μία συζήτηση στην οποία τα δύο μέρη λαμβάνουν οικειοθελώς μέρος και διεξάγεται βάσει κανόνων οι οποίοι είναι οι εξής:

ο καθένας μπορεί να δικαιολογηθεί,

σεβόμαστε τους διαφορετικούς,

παραδεχόμαστε αυτά που έχουν ειπωθεί,

αυτά που έχουν ακουστεί μένουν μέσα στην ομάδα,

μιλάει ο καθένας για τον εαυτό του,

σεβόμαστε ο ένας τον άλλο.


Το πλεονέκτημα της μεσολάβησης είναι ότι δεν υπάρχουν ηττημένοι και με την αποχή από την τιμωρία αποφεύγονται νέες συγκρούσεις. Οι μαθητές μαθαίνουν να αναζητούν περισσότερο τις ευθύνες στον εαυτό τους. Έτσι μπορούν να αυξάνουν την υπευθυνότητά τους. Οι εμπλεκόμενοι σε μια φιλονικία μπορούν να απευθύνονται από μόνοι τους στους μεσολαβητές ή να σταλούν από τους καθηγητές ή τους συμμαθητές τους ή να κληθούν από τους ίδιους τους μεσολαβητές. Η ίδια η μεσολάβηση λαμβάνει χώρα στο δωμάτιο των μεσολαβητών. Οι συνομήλικοι μεσολαβητές δεν «αποφασίζουν» αλλά εργάζονται προς μια αποδεκτή και από τις δύο μεριές λύση ώστε να αποφευχθούν περαιτέρω προβλήματα."


 

Ο ρόλος των εκπροσώπων

 

  • Συμμετέχετε σε εκπαιδευτικό βιωματικό εργαστήριο με θέμα την πρόληψη της επιθετικότητας στο σχολικό περιβάλλον

  • Δουλεύετε στην ομάδα μέσα από το ρόλο που έχετε (συντονίζετε τους συμμαθητές σας και συνεργάζεστε μαζί τους)

  • Δίνετε ώθηση στην ομάδα και στα υπόλοιπα μέλη με την προσωπική σας στάση, δηλαδή βοηθάτε όταν κάποιοι συμμαθητές σας ατονούν ή χαλαρώνει η δέσμευσή τους (βαριούνται ή δεν κάνουν πράγματα που έχουν αναλάβει)

  • Φτιάχνετε χρονοδιάγραμμα μαζί με τους δασκάλους, προγραμματίζετε τις συναντήσεις και ετοιμάζετε τα θέματα των συναντήσεων

  • Σχεδιάζετε τα επόμενα βήματα και τον τρόπο μεταφοράς και μοιράσματος με τους συμμαθητές σας

  • Συμμετέχετε στις συναντήσεις με τους συμμαθητές σας, τους δασκάλους σας και τα στελέχη πρόληψης

  • Προτείνετε τρόπους υλοποίησης του προγράμματος καθώς και ιδέες για τις τελικές δράσεις και συμμετέχετε στις υποχρεώσεις που υπάρχουν

  • συνεργάζεστε με τους δασκάλους και τα στελέχη πρόληψης

  • Εκφράζετε προβληματισμούς και ανάγκες και συμμετέχετε στην αξιολόγηση του προγράμματος.