ΟΜΟΤΙΜΟΙ - ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΕ ΗΜΕΡΙΔΑ ΤΟΥ 4ου ΠΕΚΕΣ

Το 4ο Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕ.Κ.Ε.Σ.) Κεντρικής Μακεδονίας διοργάνωσε ημερίδα στο Κιλκίς, με θέμα: «Από τον Σχολικό Εκφοβισμό στις Θετικές Διαπροσωπικές Σχέσεις», την Τετάρτη 20-2-2019, στο αμφιθέατρο του 1ου ΕΠΑΛ Κιλκίς.

            ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: Ο Δ/ντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κιλκίς κ. Αριστείδης Παπαδόπουλος, η κα Αναστασία Γκουβατζή, συντονίστρια εκπαιδευτικού έργου Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής Εκπαίδευσης                                                                   

 

Λόγω της πολύχρονης ενασχόλησής μας με το θέμα, αλλά και των ενεργειών και μέτρων που λαμβάνουμε για τη μείωση του φαινομένου στο Σχολείο και την βελτίωση των διαπροσωπικών σχέσεων στο σχολείο μας, κληθήκαμε να παρουσιάσουμε μια από τις στρατηγικές που χρησιμοποιούμε. 

Επιλέξαμε το πρόγραμμα των Ομοτίμων, που "τρέχει" για 6η χρονιά στο σχολείο μας και αποτελεί πια μέρος της σχολικής μας κουλτούρας. Η εκπαίδευση των μαθητών μας σε θέματα συνεργασίας, επικοινωνίας, ενσυναίσθησης, αυτονομίας και γενικότερα αυτοβελτίωσης, έχουμε διαπιστώσει ότι έχει αμβλύνει τις συγκρούσεις μεταξύ τους, αλλά και τα βίαια περιστατικά.

Η παρουσίαση του Σχολείου μας περιελάμβανε προβολή βίντεο από την εφαρμογή της μεθοδολογίας των Ομοτίμων, συνοδευόμενο από λίγα λόγια από την Διευθύντρια και στη συνέχεια, ακολούθησε μια συντομευμένη εκδοχή ενός βιωματικού εργαστηρίου από το πρόγραμμα. Το εργαστήρι συντόνισαν και παρουσίασαν μαθητές και μαθήτριες της ΣΤ' στους μαθητές και τις μαθήτριες της Δ2.

 

 

 

Πώς εφαρμόζουμε το πρόγραμμα στο σχολείο μας:

1- εκπαιδεύονται κάθε φορά οι μαθητές και οι μαθήτριες της Ε' (εκτός από την πρώτη χρονιά, που εκπαιδεύτηκε και η ΣΤ')

2- αξιοποιούνται οι, ήδη εκπαιδευμένοι της ΣΤ', σε βιωματικά εργαστήρια με ενδιαφέρουσες θεματικές, που θέλουμε να συμμετέχουν όλα τα παιδιά του σχολείου. Έτσι διενεργούνται ανάλογα εργαστήρια, ειδικά σχεδιασμένα για την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου, την Ημέρα κατά του Ρατσισμού, την Ημέρα κατά του Σχολικού Εκφοβισμού, στο πρόγραμμα σύμπραξης Α' και ΣΤ' "Γίνε βοηθός μου, μεγάλος αδερφός μου", στο πρόγραμμα Μετάβασης από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό, σε Περιβαλλοντικές δράσεις, σε Διαμεσολάβηση επίλυσης συγκρούσεων...

3- γίνονται προκαταρκτικά εργαστήρια για την Δ΄τάξη, ώστε να εκπαιδευτεί την επόμενη χρονιά στο πρόγραμμα.

4- γίνονται βιωματικά εργαστήρια εκπαίδευσης των μελών της εθελοντικής ομάδας του σχολείου

Από το 2013-14 έχουν επιμορφωθεί κι έχουν εφαρμόσει το πρόγραμμα των Ομοτίμων οι εκπαιδευτικοί: Ευθυμιάδου Βαρβάρα, Πραξιγά Μαρία, Ντίνου Αφροδίτη,  Μπόσκου Κατερίνα, Παυλίδου Νίκη, Ευθυμιάδου Ιωάννα, ενώ έχουν εμπλακεί στο πρόγραμμα, με τα τμήματά τους, οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί του σχολείου.

 

Η Διευθύντρια του Σχολείου, κα Αφροδίτη Ντίνου, μέλος της πρώτης ομάδας εφαρμογής του προγράμματος από το 2013-14 και υποστηρίκτρια του προγράμματος κάθε χρόνο από τότε, ανέλαβε να παρουσιάσει το πρόγραμμα και ανέφερε μεταξύ άλλων:

"Η βία είναι στοιχείο της ανθρώπινης φύσης και θα ήταν ουτοπία να πιστεύουμε ότι μπορούμε να την εξαλείψουμε εντελώς. Μπορούμε όμως να μειώσουμε την ένταση των εκδηλώσεων βίας, διερευνώντας τα αίτιά της και δουλεύοντας πάνω στις ανθρώπινες αξίες, την ηθική και τις διαπροσωπικές σχέσεις στο Σχολείο.

Υλοποιώντας το πρόγραμμα των Ομοτίμων από το 2012-13, διαπιστώσαμε τη θετική επίδρασή του στη μείωση των περιστατικών βίας, αλλά και τη συμβολή του στην σταδιακή αλλαγή της σχολικής κουλτούρας προς το καλύτερο. Και αυτό γιατί λειτουργεί συνεκτικά για ολόκληρη τη σχολική κοινότητα, μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς. Μοναδική προϋπόθεση: να υπάρχει συνέργεια και συμμετοχή. Οι μεμονωμένες παρεμβάσεις δεν έχουν μόνιμο αποτέλεσμα.

Εφαρμόζοντας την μεθοδολογία των Ομοτίμων στη διάρκεια αυτών των χρόνων, το συνδιαμορφώσαμε με την ομάδα του ΝΗΡΕΑ Κιλκίς, που εμπνεύστηκε το πρόγραμμα, κάνοντάς το πιο λειτουργικό για εμάς, καθώς το προσαρμόζουμε κάθε φορά στις ανάγκες μας.

Η σχολική βία είναι ένα φαινόμενο που μας απασχολεί όλους. Μπορούμε να παραδεχτούμε ότι δεν αλλάζει τίποτα ή μπορούμε να δράσουμε και να το μειώσουμε. Το πρόγραμμα των Ομοτίμων είναι ένας καλός τρόπος δράσης, αλλά υπάρχουν κι άλλες προτάσεις...

Αυτό που χρειάζεται, είναι συλλογική και ολιστική προσέγγιση. Συλλογική γιατί πρέπει να δράσουμε από κοινού, με επιμονή και υπομονή και ολιστική, γιατί η αντιμετώπιση πρέπει να είναι πολυεπίπεδη, διορατική, ευέλικτη και να εστιάζει στα αίτια.

Να είστε αισιόδοξοι. Αλλάζει η κατάσταση. Είναι στο χέρι μας..."

Το βίντεό μας :