Παίζοντας με τα πρωτόνια

Εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Cern για την γνωριμία των μαθητών με τα στοιχεία του ατόμου

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΤΗΣ Ε' ΣΤΟ ΝΟΗΣΙΣ

Η Ε’ ΤΑΞΗ ΣΤΟ ΝΟΗΣΙΣ (6-2-2018)

 

 

 

Στο πλαίσιο του περιβαλλοντικού προγράμματος «ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΚΑΙ ΑΕΙΦΟΡΙΑ» που υλοποιεί φέτος η Ε’ τάξη και ειδικότερα αναφορικά με το πρόγραμμα του CERN "ΠΑΙΖΟΝΤΑΣ ΜΕ ΤΑ ΠΡΩΤΟΝΙΑ" οργανώσαμε εκπαιδευτική επίσκεψη στο Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας ΝΟΗΣΙΣ. Η επίσκεψη ήταν στοχευμένη να εξυπηρετήσει και να συμπληρώσει τις δραστηριότητές μας για το πρόγραμμα κι ικανοποίησε πλήρως παιδιά και εκπαιδευτικούς.

Παραθέτουμε μια περιγραφή των χώρων που ξεναγηθήκαμε και των δραστηριοτήτων που κάναμε.

 

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

 

Ο αρχαιοελληνικός πολιτισμός αποτελεί αντικείμενο μελέτης και θαυμασμού διεθνώς.

Η έκθεση για την αρχαία ελληνική τεχνολογία έχει σκοπό να αναδείξει μία πλευρά του αρχαιοελληνικού πολιτισμού που ερευνήθηκε και προβλήθηκε πολύ λιγότερο από την φιλοσοφία, την τέχνη, την πολιτική, την στρατιωτική ιστορία, την θρησκεία και τις άλλες πτυχές του.

Ένας πολιτισμός όμως δεν προσπελαύνεται χωρίς την κατανόηση βασικών κοινωνικών φαινομένων, όπως η τεχνολογία. Το διανοητικό άλμα της σύνδεσης της τεχνικής -που συνυπήρχε πάντα στις ανθρώπινες δραστηριότητες – με την επιστήμη – που γέννησε ο αρχαιοελληνικός πολιτισμός – άνοιξε νέους δρόμους στην τεχνολογική πρόοδο η οποία άλλοτε αργά και άλλοτε γρήγορα συνεχίζεται έως σήμερα.

Στην έκθεση παρουσιάζονται δείγματα τεχνολογικών στοιχείων και επιτευγμάτων της αρχαίας Ελλάδας, με ομοιώματα που κατασκευάσθηκαν με βάση πληροφορίες από γραπτές πηγές. Τα εκθέματα αυτά από τους τομείς της καθημερινής ζωής, των κατασκευών, της μηχανολογίας, της ναυπηγικής, του πολέμου, των τηλεπικοινωνιών, των μετρητικών οργάνων, των αυτοματισμών και άλλων, αντανακλούν τις τεχνικές και το πολιτισμικό πλαίσιο μέσα στο οποίο εμφανίσθηκαν, αποτυπώνοντας τον ρόλο και την σημασία της τεχνολογίας στην ανάπτυξη του αρχαιοελληνικού και του παγκόσμιου πολιτισμού.

 

ΤΕΧΝΟΠΑΡΚΟ

 

 

Το Τεχνοπάρκο, είναι ένας χώρος διάδρασης. Ο επισκέπτης συμμετέχει ενεργά, πρωταγωνιστεί και μαθαίνει διασκεδάζοντας.

Όπως λέει χαρακτηριστικά και ο Frank Oppenheimer, εμπνευστής της δημιουργίας τέτοιων εκθέσεων: «Το πρώτο πράγμα που προσπαθώ να πετύχω όταν διδάσκω, είναι να κάνω τους μαθητές μου να νιώσουν ότι η κατανόηση επιστημονικών αρχών και φαινομένων προσφέρει ικανοποίηση και διασκέδαση. Αν, δίνοντας αυτό το κίνητρο, κάνω τους μαθητές μου να θέλουν να καταλαβαίνουν όλο και περισσότερα πράγματα, δηλαδή να είναι περίεργοι, τότε ίσως το μάθημα μου τους βοηθήσει να βελτιώσουν όλη τους τη ζωή»

Η ιστορία του Τεχνοπάρκου και των διαδραστικών του εκθεμάτων ξεκινάει από το Τεχνικό Μουσείο Θεσσαλονίκης το 1991. Έκτοτε η έκθεση αποτελεί μόνιμο τμήμα των δραστηριοτήτων του Μουσείου. Η ανταπόκριση των επισκεπτών κατά τη διάρκεια της πολυετούς παρουσίας των διαδραστικών εκθεμάτων στο Μουσείο ήταν ενθουσιώδης.

Σήμερα, το Τεχνοπάρκο περιλαμβάνει σε μία έκταση 450m2 , 40 εκθέματα, τα οποία αναφέρονται σε μια ποικιλία επιστημονικών θεμάτων, όπως ο ηλεκτρισμός, ο μαγνητισμός, η οπτική, η μηχανική κ.ά.

Τα διαδραστικά εκθέματα:
– κινητοποιούν τη διάθεση για γνώση
– ενθαρρύνουν την ενασχόληση με την τεχνολογία
– μυούν τον επισκέπτη στη λογική και στις μεθόδους της επιστημονικής σκέψης και
– μετατρέπουν την κατανόηση βασικών επιστημονικών νόμων και φαινομένων, κυριολεκτικά σε παιχνίδι.

 

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ

 

 

 

 

Η ομορφιά, η απόδοση, η ταχύτητα, η οικονομία, η μαζική παραγωγή, αλλά και η εξειδικευμένη κατασκευή, συναντιούνται στο Εκθετήριο Αυτοκινήτων, στις εγκαταστάσεις του ΝΟΗΣΙΣ.

Οχήματα ιστορικού, συλλεκτικού και εκπαιδευτικού ενδιαφέροντος, τετράχρονες αλλά και δίτροχες «κυρίες», από τη δεκαετία του ’20 μέχρι και το πρόσφατο παρελθόν, μεταφέρουν νοερά τους επισκέπτες σε άλλες εποχές, αναδεικνύοντας με μοναδικό τρόπο την εξέλιξη της αυτοκίνησης.

Ελάτε να γνωρίσετε τις διαφορετικές μηχανολογικές τάσεις, τις εξελίξεις στον εξωτερικό και εσωτερικό σχεδιασμό, αλλά και να κατανοήσετε με ποιο τρόπο οι οικονομικές, κοινωνικές και τεχνολογικές μεταβολές επηρέασαν την εξέλιξη του αυτοκινήτου.

Αφορμή για τη δημιουργία του σημερινού Εκθετηρίου Αυτοκινήτων στάθηκε η παραχώρηση ενός Trojan Leyland που είχε κατασκευαστεί στις αρχές της δεκαετίας του ’20 και αργότερα ενός Ford A του 1929. Πρόκειται για δύο κλασικά αυτοκίνητα μεγάλης ιστορικής αξίας που κανένας δεν μένει ασυγκίνητος στην θέα τους.

 

 

 

Συνδυάζοντας την σύγχρονη αντίληψη με την παράδοση, στο Εκθετήριο παρουσιάζονται 30 αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες από τη συλλογή του Μουσείου.

Η έκθεση αποτελείται από 5 κύριες θεματικές ενότητες, με βάση τα 5 κορυφαία αυτοκίνητα του 20ου αιώνα, όπως αναδείχθηκαν από ψηφοφορία που πραγματοποιήθηκε το 1999 μεταξύ 126 δημοσιογράφων και ειδικών, αλλά και με διαδικτυακή συμμετοχή του κοινού.

Οι 5 αυτές ενότητες και τα αντίστοιχα 5 κορυφαία αυτοκίνητα είναι:

– Μαζική Παραγωγή FORD «T»
– Πόλη και Περιβάλλον MINI
– Τεχνολογικές Εξελίξεις CITROEN DS
– Σχεδιασμός και Κοινωνία VOLKSWAGEN BEETLE
– Ταχύτητα PORSCHE 911

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΝΑΝΟΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ

 

Τα παιδιά μυήθηκαν με απλό και κατανοητό τρόπο στην επιστήμη της Νανοτεχνολογίας. Με απλά πειράματα διαπίστωσαν την ύπαρξη και την λειτουργία των νανοσωματιδίων και στη συνέχεια αντιλήφθηκαν βιωματικά την χρήση τους στη πράξη της καθημερινής ζωής.

Τους δόθηκε η ευκαιρία να εργαστούν σε ομάδες, να εμπλακούν στη διαδικασία μάθησης, να λύσουν τις απορίες τους και να αντιληφθούν τις διεργασίες στον μικρόκοσμο που μας περιβάλει.

 

 

ΠΑΙΖΟΝΤΑΣ ΜΕ ΤΑ ΠΡΩΤΟΝΙΑ, 2ο μέρος

 

ΣΤΟΧΟΙ

Προέκυψε η αναγκαιότητα να ερευνήσουμε και να εμβαθύνουμε περεταίρω στις έννοιες κι έτσι δόθηκαν οδηγίες και τα παιδιά δούλεψαν σε ομάδες.

1ο ΜΕΡΟΣ:

Τα θέματα που δόθηκαν στις ομάδες ήταν:

Αινστάιν, Νεύτων, Bigbang, τα σωματίδια της ύλης, το σύμπαν, ενέργεια, ηλιακό σύστημα

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ

1-      Μέθοδος Worldcafe: Κάθε ομάδα  ετοίμασε ένα ταμπλό με τα βασικά της έρευνας που της ανατέθηκε και παρουσίασε τη δουλειά τους στους υπόλοιπους. Ακολουθήθηκε η μέθοδος Worldcafe, όπου ένα μέλος της ομάδας αναλάμβανε κάθε φορά την παρουσίαση και οι υπόλοιποι επισκέπτονται τα ταμπλό των άλλων ομάδων. Τις παρουσιάσεις ακολούθησαν ερωτήσεις, ενώ εναλλάσσονταν και οι παρουσιαστές των ομάδων. Στο τέλος ψηφίστηκαν τα έργα από τους συμμετέχοντες.

 

 

1-        ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΒΙΝΤΕΟ (μέσα στον επιταχυντή του CERN, τα project του CERN)

1-      Η ΧΗΜΕΙΑ ΚΑΙ Η ΦΥΣΙΚΗ ΣΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ

Δόθηκαν 2 θέματα τα οποία είχαν να επεξεργαστούν στις διακοπές των Χριστουγέννων. Έγινε κλήρωση κι ο καθένας ή ανά δυο διάλεξαν ένα θέμα.

-          Μοριακή γαστρονομία. Τα παιδιά έπρεπε να βρουν πληροφορίες, αλλά κι ένα τρόπο παρουσίασης των ευρημάτων τους.

 E1

 E2

-          Συγγραφή ιστορίας με την μέθοδο της δημιουργικής γραφής. Δόθηκαν οι οδηγίες:

«Γράψε ένα μικρό κείμενο (ιστορία, παραμύθι ή αλήθεια) χρησιμοποιώντας τις λέξεις – κλειδιά που δίνονται παρακάτω. «Πρωτόνια, ηλεκτρόνια, ύλη, αντιύλη, διάστημα, σύμπαν, μεγάλη έκρηξη, πλανήτης, αστέρι, μαύρη τρύπα, βαρύτητα, Αινστάιν». Εικονογράφησε το κείμενό σου με ζωγραφική, κολλάζ ή ό, τι άλλο σκεφτείς.»

  

 Μ   Με την επιστροφή μας από τις διακοπές, δουλέψαμε πάνω στο τελικό προϊόν, ξαναθυμίζοντας έννοιες και ξεκαθαρίζοντας απορίες και κάναμε τις παρουσιάσεις των ομάδων.

1        ΗΛΙΟΣ – ΣΕΛΗΝΗ –ΑΣΤΕΡΙΣΜΟΙ -  ΓΑΛΑΞΙΕΣ – ΜΑΥΡΕΣ ΤΡΥΠΕΣ

Τι βλέπουμε στον νυχτερινό ουρανό αυτή την εποχή του χρόνου; Χρησιμοποιήσαμε σχετική εφαρμογή σε κινητό, αλλά και σχετικές ιστοσελίδες στο διαδίκτυο.

https://astro.planitario.gr/weeksky29012018/

https://tinanantsou.blogspot.gr/2017/12/blog-post_21.html

 

                                                                   

                                                                       SCIENCE SNACKS

 Συνδυάζοντας το τερπνόν μετά του ωφελίμου, σκεφτήκαμε να χρησιμοποιήσουμε φαγώσιμα υλικά για να παρουσιάσουμε όσα μάθαμε. 

 

 

 

ΠΑΙΖΟΝΤΑΣ ΜΕ ΤΑ ΠΡΩΤΟΝΙΑ - Η ΚΑΜΠΥΛΩΣΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ

 

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΒΑΡΥΤΗΤΑΣ ΜΕ ΑΠΛΑ ΥΛΙΚΑ

  

 

 

Την Τρίτη 21-11-2017 και στο πλαίσιο του προγράμματος του CERN "Παίζοντας με τα πρωτόνια", που υλοποιούμε στο σχολείο μας, είχαμε καλεσμένο τον κ. Πάρη Παπαδόπουλο, συντονιστή του προγράμματος στην περιοχή της Κ. Μακεδονιάς. Ο κ. Παπαδόπουλος είναι παλιός γνώριμος και υποστηρικτής των δράσεων του σχολείου μας, καθώς είχαμε πολύ καλή συνεργασία όσο ήταν Σχ. Σύμβουλος στην εκπαιδευτική περιφέρεια που ανήκουμε, είναι τώρα Διευθυντής στο 3ο Δ. Σ. Λαγκαδά κι έχει επιμορφωθεί στο CERN για το συγκεκριμένο πρόγραμμα.

Με πολύ κέφι και παραστατικότητα δίδαξε ύλη από την ενότητα για τη Βαρύτητα και τα παιδιά της Ε' τάξης ανταποκρίθηκαν με ενθουσιασμό κι εντυπωσίασαν με τις γνώσεις και τη συμμετοχή τους.

Σε αυτή την ενότητα μελετούμε την βαρύτητα και την σύνδεσή της με την Κοσμολογία και την Αστροφυσική. (σύμφωνα με το σχεδιασμό που έκανε η εμπνεύστρια και συντονίστρια του προγράμματος στην Ελλάδα κα Τίνα Νάντσου, φυσικός στη σχολή Χιλλ)

Κεντρικά ερωτήματα που τέθηκαν

α. Από τι εξαρτάται η ελεύθερη πτώση των σωμάτων;

β. Γιατί αιωρούνται οι αστροναύτες στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό ISS;

γ. Ποια είναι η σύγχρονη θεωρία για τη βαρύτητα (Γενική θεωρία της Σχετικότητας);Τα πειράµατα που παρουσιάζονται σε αυτή την ενότητα είναι:

Πειράματα

α. Ελεύθερη πτώση

β. Γιατί οι αστροναύτες “αιωρούνται” στον Διαστηµικό Σταθµό; 

γ. Καµπύλωση του χωρόχρονου µε ένα σεντόνι

 

Σύνδεση με το Αναλυτικό Πρόγραμμα

 Φυσική Ε΄Δημοτικού, Μηχανική

Φυσική Ε' Δημοτικού, Μηχανική 

Κεφάλαιο 1: Ταχύτητα, Μάζα, Βάρος

Κεφάλαιο 2: Δυνάμεις

 

Ειδικά θέματα: Άλλο μάζα και άλλο βάρος. Δυνάμεις στον μακρόκοσμο και τον μικρόκοσμο

Σύνδεση με το CERN

Η μελέτη της βαρύτητας και της Γενικής Θεωρίας της Σχετικότητας διαδραματίζει κεντρικό ρόλο στην Αστρονομία και την Αστροφυσική. Η θεωρία της Μεγάλης Έκρηξης προκύπτει από τη Γενική Θεωρία της Σχετικότητας. Το CERN προσπαθεί να δώσει απάντηση στο ερώτημα τι έγινε τις πρώτες στιγμές της γέννεσης  του Σύμπαντος.

 

Λέξεις - Κλειδιά

Βάρος: Η δύναμη έλξης της Γης (για τον πλανήτη Γη).

Μάζα: Η ποσότητα της ύλης ενός σώματος.

Πεδίο Βαρύτητας: Ο χώρος μέσα στον οποίο ασκούνται βαρυτικές δυνάμεις.

Ελεύθερη πτώση: Η κίνηση των σωμάτων με την επίδραση μόνο του βάρους τους.

 

 

Playing with protons - Παίζοντας με τα πρωτόνια

Το σχολείο μας συμμετέχει φέτος, σε συνεργασία με ειδικούς επιστήμονες διδακτικής των Φυσικών Επιστημών του CERN, στο πρόγραμμα "Παίζοντας με τα πρωτόνια", ειδικά φτιαγμάνο για παιδιά δημοτικού. Υλοποιούν τα δυο τμήματα της Ε' τάξης με τη συνεργασία των εκπαιδευτικών: Νίκη Παυλίδου, Κατερίνα Μπόσκου, Χρήστος Δεσποινίδης και Αφροδίτη Ντίνου (συντονίστρια του προγράμματος στο 5ο Δ. Σ. Κιλκίς). Είμαστε μέλη της ευρύτερης κοινότητας του "Παίζοντας με τα Πρωτόνια" πανελλαδικά και πανευρωπαϊκά κι ο σκοπός της όλης προσπάθειας είναι η κατανόηση από τα παιδιά,  της πειραματικής Φυσικής με έναν πιο ευφάνταστο και σύγχρονα δομημένο τρόπο.

ΤΟ CERN ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ

To CERN, διατηρώντας τη σύντμηση (ακρωνύμιο) της αρχικής ονομασίας του Conseil Européen pour la Recherche Nucléaire, είναι το μεγαλύτερο σε έκταση (πειραματικό) κέντρο πυρηνικών ερευνών, και ειδικότερα επί της σωματιδιακής φυσικής, στον κόσμο. Βρίσκεται δυτικά της Γενεύης, στα σύνορα Ελβετίας και Γαλλίας. Ιδρύθηκε το 1954 από δώδεκα ευρωπαϊκές χώρες και σήμερα αριθμεί 22 κράτη-μέλη, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, η οποία είναι και ιδρυτικό μέλος. Η σύμβαση για την ίδρυση του CERN κυρώθηκε στις 29 Σεπτεμβρίου 1954.

 

ΑΣ ΠΑΙΞΟΥΜΕ ΜΕ ΤΑ ΠΡΩΤΟΝΙΑ...

ΜΕΡΟΣ 1ο 

 

 

ΣΤΟΧΟΙ

Γνωριμία – Εξοικείωση με τις έννοιες.

Η Δομή της Ύλης

Τι είναι η Ύλη;

Πώς αντιλαμβάνονται τα παιδιά τον κόσμο, τον μικρόκοσμο και το Σύμπαν;

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ

1-      JIGSAW STRATEGY: Μαθαίνουμε τις βασικές έννοιες με την μέθοδο jigsaw.

Χωρίσαμε το μάθημα σε 5 υποενότητες. Χωρίσαμε τα παιδιά σε ομάδες και κάθε μέλος της ομάδας είχε να μάθει μια υποενότητα έτσι που να μπορεί, σε πρώτη φάση να τη συζητήσει και να την αποσαφηνίσει με τους εκπροσώπους των υπόλοιπων ομάδων, που είχαν την ίδια υποενότητα. Στη συνέχεια τα παιδιά επιστρέφουν στις αρχικές τους ομάδες και παρουσιάζουν την υποενότητα που μελέτησαν έτσι ώστε να γίνει κατανοητή απ’ όλους.

2-      ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΒΙΝΤΕΟ (θεωρητικό μέρος)

3-      E-PHET– ΠΡΟΣΟΜΟΙΩΣΕΙΣ

https://phet.colorado.edu/sims/html/build-an-atom/latest/build-an-atom_en.html

Τα παιδιά, στο εργαστήρι της Πληροφορικής, έπαιξαν με τις προσομοιώσεις στο E-PHET, τις σχετικές με τα άτομα, τα στοιχεία και τις χημικές ενώσεις. Έτσι αντιλήφθηκαν τις έννοιες της πυκνότητας, της μάζας, του ατομικού και του μαζικού αριθμού, του πυρήνα, των ηλεκτρονίων και του φορτίου ενός ατόμου, ανάλογα με τις συνθήκες.

4-      ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ

Ανακαλυπτική μέθοδος: Αφού καλύψαμε με απλά λόγια και με παρακολούθηση σχετικών βίντεο, το θεωρητικό μέρος, ώστε τα παιδιά να βάλουν τη φαντασία τους να δουλέψει και να «δουν» τα μόρια, τα άτομα και τα σωματίδια της ύλης, περάσαμε στο βιωματικό κομμάτι και ξεκινήσαμε από την αυλή. Πήγαμε στον κήπο, αγγίξαμε διαφορετικά υλικά και ψάξαμε να βρούμε ό, τι πιο μικρό μπορούσαμε να εντοπίσουμε. Ακόμη και οι κόκκοι άμμου ή τα μικροσκοπικά ξυλαράκια, οι κόκκοι της σκόνης, αποτελούνται από πολλά, πολύ μικρότερα σωματίδια: μόρια, άτομα, πρωτόνια, νετρόνια, ηλεκτρόνια, νετρίνια, βαρυτόνια, κουάρκ κ.ο.κ.

  

Μαθαίνουμε βιωματικά: Στη συνέχεια σχηματίσαμε άτομα των στοιχείων που αναφέραμε στην τάξη: υδρογόνου, ηλίου , λιθίου, βηρυλλίου με τα σώματά μας. Κάποια παιδιά παραστήσανε τα νετρόνια και τα πρωτόνια στον πυρήνα και κάποια τα ηλεκτρόνια που περιφέρονται γύρω από τον πυρήνα. Έτσι πήραν μια αδρή εικόνα της μορφής των ατόμων κι εμπέδωσαν το «όσα πρωτόνια, τόσα νετρόνια και τόσα ηλεκτρόνια» που ισχύει για τα άτομα των χημικών στοιχείων. Αναφέρθηκαν τα ισότοπα, αλλά χωρίς να επεκταθούμε.

Δραματοποίηση: Το ταξίδι του Νερού

Τα παιδιά, αφού ανέλαβαν ρόλους Υδρογόνου και Οξυγόνου, σημαδεμένα με μπλε και πράσινες βούλες αντίστοιχα στα χέρια τους, αναπαράστησαν το ταξίδι του Νερού. Ακολουθώντας τις οδηγίες της εκπαιδευτικού «κυλούσαν», ενωμένα σε μόρια νερού, σαν ποτάμι. Με την επίδραση της θερμότητας του Ήλιου άρχισαν να εξατμίζονται, να χωρίζονται σε υδρογόνα και οξυγόνα και να ταξιδεύουν προς τον ουρανό. Άρχισαν να σχηματίζονται σύννεφα, που έφεραν την ένωση των ατόμων υδρογόνου και οξυγόνου ξανά σε μόρια νερού κι έπεσαν στο έδαφος με τη μορφή νερού και πάλι, σχηματίζοντας το ποτάμι, που χύνεται στη θάλασσα. Διασκέδασαν μαθαίνοντας βιωματικά κι επέστρεψαν στην τάξη με νέα αντίληψη των διεργασιών στη Φύση.

 

Learning by Doing: Οι κατασκευές μας

Δημιουργήσαμε, σε ομάδες, προπλάσματα ατόμων γνωστών στοιχείων και χημικών ενώσεων με διάφορα υλικά. Τα παιδιά, από τη στιγμή που αντιλήφθηκαν κάποια πράγματα για τη δομή της ύλης, ήταν πολύ ευφάνταστα στις κατασκευές τους, όπως μπορείτε να δείτε και στις φωτογραφίες.

 

 

Μετά από έρευνα στο διαδίκτυο, έφτιαξαν και τον πίνακα με τα γνωστά σωματίδια της ύλης.

Παράλληλα τα παιδιά εργάστηκαν στο εργαστήρι Πληροφορικής πάνω σε δυο padlet, που αναφέρονται στο CERN και στην έννοια της Επιστήμης γενικότερα.

https://padlet.com/afroditintinou/iel7eum46knm

https://padlet.com/afroditintinou/v1goqqwxd6lf